Prognosecenteret - Powered by Hubexo

Rejsetiden til storbyen er alt afgørende for boligpriserne

Boligmarkedet i Danmark er mere end nogensinde styret af én afgørende faktor: rejsetiden til storbyen.

Boligmarkedet i Danmark er mere end nogensinde styret af én afgørende faktor: rejsetiden til storbyen. Denne sammenhæng er stærkere end nogensinde, og især Københavns effekt på de omkringliggende kommuner adskiller sig fra resten af landet med markante prisforskelle som følge af pendlingstid.

Prognosecenteret-boligpriser-blog-1

Kilde: Prognosecenteret pba. Google maps og Finans Danmark.

Pendlertid som prissætter

Boligpriserne har gennem de seneste årtier udviklet sig i takt med bl.a. en øget koncentration af arbejdspladser i storbyerne – i det hele taget er det blevet mere attraktivt at bo i storbyen. Analysen viser, at en reduktion af rejsetiden til København med 10 % for en gennemsnitlig bolig på 135 m² i dag koster 296.000 kr. – en pris der stiger med 8.900 kr. om året. I Jylland er omkostningen for samme rejsetidsreduktion til Aarhus 113.000 kr., med en mere moderat årlig stigning på 3.100 kr. Det bliver altså kun mere og mere attraktivt at bo tæt på storbyen.

Prognosecenteret-udviklingen-blog-1

Kilde: Prognosecenteret pba. Google maps og Finans Danmark.

Ingen tegn på opbremsning

På trods af stigende hjemmearbejde og en ny boligskattereform fra 2024, der øger boligskatterne i og omkring storbyerne, har disse strukturelle ændringer ikke dæmpet tendensen. Efterspørgslen efter boliger med kort rejsetid til de største byer forbliver høj, og der er ingen tegn på, at betalingsvilligheden for nærhed til byens arbejdspladser, uddannelsesinstitutioner og kulturtilbud er faldende.

Urbaniseringen og en fortsat centralisering af arbejdsmarkedet betyder, at rejsetiden forbliver en afgørende faktor. Med stigende priser i de tætteste områder skabes et mere differentieret boligmarked, hvor geografiske afstande i højere grad afspejles i økonomiske forskelle.

Hvad med i morgen?

Denne tendens er historisk kun blevet stærkere og stærkere, og der er ikke noget tyder på at dette mønster brydes. Hvis prispresset i og omkring storbyerne skal mindskes, kræver det en øget indsats for at tilpasse boligudbuddet så det afspejler danskernes ønske om at bo tæt på storbyen eller forbedre infrastrukturen så man har lettere afgang til centrum. En større boligproduktion i byområderne vil kunne reducere ubalancen mellem udbud og efterspørgsel, mens investeringer i bedre transportforbindelser vil kunne udvide de områder, der anses for attraktive pendlermæssigt. Disse tiltag kan være nødvendige for at sikre et mere balanceret boligmarked, hvor prisforskellene mellem by og opland ikke eskalerer yderligere.